"" voor mij - voor jou: oude sokken–nieuwe liefde

woensdag 29 januari 2014

oude sokken–nieuwe liefde

sokpop-1

Ik weet niet hoe ik ze moet noemen, sokpoppetjes? wc-rolpoppetjes? Het maakt eigenlijk niets uit, ze zijn leuk en makkelijk te maken, bijna helemaal van afvalmateriaal. Recyclen is hip!


Je hebt per poppetje nodig:

sokpop-2


1 – wc rolletje
2 – oude sok
3 – naald met klein stukje draad
4 – een lintje (ik heb een doosje vol  lintjes die in kledingstukken zaten, die knip ik er meteen af)
5 – chenille draad, 2 stukken, elk van ongeveer 25 cm.
6 – beetje lijm
7 – pen om het gezichtje te tekenen
8 – eventueel wat witte verf voor de bovenste helft van het wc-rolletje (mijn rolletje was grijs).


sokpop-3

Voor de benen heb ik dik chenille gebruikt, ooit gekocht bij de hema, voor de armpjes gewone dunne chenille.  Maar je kunt ook één soort gebruiken natuurlijk. Ik had het toevallig allebei in de kast…

sokpop-4

Knip de sok in drieën, het teenstuk wordt het mutsje, het bovenste deel een trui.
vouw één chenilledraad (van ongeveer 25 cm) dubbel en zet het met een klein steekje vast aan het trui-deel.

sokpop-5

Prik 2 gaatjes op ongeveer éénderde van de onderkant van het wc-rolletje en steek daar de andere helft van de chenilledraad doorheen.
 
sokpop-6

Dit is een beetje een gepriegel: doe de trui over het lijf en steek de armpjes door de trui (van binnen naar buiten, een klein stukje onder de col/boord). Als je dun chenilledraad gebruikt kun je waarschijnlijk redelijk makkelijk door de sok heenprikken, als het niet lukt of als je de dikke chenille gebruikt, kun je een piepklein gaatje in de sok knippen. Eén draadje doorknippen maakt het gat al groot genoeg.

sokpop-7

 Duw het deel met de benen  in het wc-rolletje.

sokpop-8
 
Zet het mutsje op en bind er een lintje omheen, langs de rand eventueel vastlijmen.
Teken een gezichtje.
Vorm handjes, en geef ze een hart (van vilt, papier of gehaakt) om vast te houden.

sokpop-9

Groetjes van
Evelyn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...